Vägen till Klockrike i Bolles anda

BRM 600 km Västerås Vägen till Klockrike 20-21 maj 2017

Rasmus E 25h52min
Jonas N 33h33min
Jonas W 33h33min

Resultaten säger inte riktigt allt alla gånger. Detta är en sådan gång.

Efter den något kylslagna våren lovade väderprognoserna rena högsommarvädret med över 25 grader varmt och gott och väl över 10 grader även för natten. Svårt att önska bättre för en tidig 600 km.

Jonas N berättar:

”Alltid speciellt att vakna av att regnet smattrar ner när man ska ut och cykla en 60-mil. Snabb revidering av klädsel och lagom till det var dags att rulla till macken och möta upp de andra upphörde regnet.

Rasmus har kört starkt under våren brevetlopp och siktade på att göra sin första non-(sov)stop runda. Jonas W hade precis klarat av ännu en förkylning, dagsform något oklar, siktade på att cykla sin första 600 km. Min egen form även om den var i starkt stigande, matchade inte riktigt Rasmus’ men han lovade att ta det lugnt så min plan var att bidra så länge jag kunde och sedan hänga med.

Efter kort genomgång av den i sista stund ändrade rutten rullade vi iväg längs Svartådalen för vidare färd mot Bergslagen.

rasmus_jonas_by_jswg

Rasmus drar före Jonas, temat för dagen. BRM 600 km Västerås 2017. Photo: Jonas Wiking

Efter en fin förning efter en dryg timmes cykling tackar Jonas W för sällskapet och tar ett något lugnare tempo.

Medvinden gör att det sällan varit så lätt att cykla till Skinnskatteberg. Rasmus och jag är där bara några minuter efter att ICA öppnat. Inser också att jag har min överlägset bästa dagsform för året.

När vi rullar vidare mot Kopparberg börjar det regna. Det är den sortens regn som effektivt sköljer bort all olja från kedjor. Det dröjer inte länge innan det börjar bli risk för hörselskador på grund av allt gnissel. Särskilt Rasmus’ cykel når oanade höjder. I slakmotorna upp mot rundans högsta punkt får Rasmus för första gången för dagen vänta in mig ett par gånger.

Kopparbegrsborna lika intresserade som vanligt av vad vi håller på med när vi stämplar på ICA Kopparhallen.

En stund senare svänger vi av väg 50 för dagens alternativa rutt via Lindesberg till Nora. Magnus Bergdahl, Örebrocyklisterna, har hjälpt oss med den nya rutten. Vilken liten pärla det visar sig vara. Den bjuder på hela rundans brantaste backe. Vi är alla tre överens om att detta bör bli den ordinare rutten framöver.

I Laxå köper vi låsolja till kedjorna och oj vilken skillnad det blir. Man kan höra vinden igen.

Jonas W hinner till Max i Norrköping med 20 minuters marginal till stängning. Visserligen finns det mack med nattlucka men att få värma sig inomhus en stund är mycket värt.

Strax innan Flen en energisvacka känner på en gång att den inte kommer gå att vända. Önskar Rasmus god tur.

Energin slut och då blir man sömnig också. Tar stämpelselfien och går några varv runt torget men det är lönlöst, somnar nästan stående. Bolle skulle letat upp någon lada hos någon vänligt sinnad bonde men vad ska jag göra?

jonas_flen_by_jonasn

Stämpelselfie, Flen 2017-05-21 04:38. Photo: Jonas Nilsson

Kommer ni från Västerås?

